מטרנה: מידע חשוב על מערכת העיכול בחודשי החיים הראשונים

עפר גדנקן No Comments on מטרנה: מידע חשוב על מערכת העיכול בחודשי החיים הראשונים

בחודשים הראשונים לחייו של התינוק אנו לומדים להכיר אותו, לזהות את צרכיו ולמלא אותם עד כמה שניתן. יד ביד עם התינוק אנחנו עוברים איתו כל שלב בהתפתחות. מטרנה, חברת תזונת התינוקות המובילה, מגישה לכם מידע חשוב להכרת מערכת העיכול בחודשים הראשונים כדי לעבור אותם ברוגע ובנינוחות.

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מערכות רבות מתפתחות וגדלות בגופו של התינוק במהלך השנה הראשונה לחיים, וביניהן גם מערכת העיכול. לרוב, עם הקשבה ומילוי אחר צרכי התינוק הוא יהיה רגוע ונינוח, אך עם זאת יתכן שנבחין בתופעות שונות המגיעות ממערכת העיכול שאנחנו כהורים נחשפים אליהן לראשונה ולומדים להכירן על מנת להבין ולהקל על תינוקנו. אספנו כמה מהן עבורכם.

סקירה  זו אינה ייעוץ רפואי. חשוב תמיד להתייעץ עם רופא הילדים שלכם או אחות טיפת חלב על מנת לקבל הכוונה ואבחון נכונים. קריאה נעימה.

בכי

הבכי הוא אמצעי תקשורת ראשוני של התינוק אתכם. ראשית, ודאו שלתינוק חיתול יבש, טמפרטורת חדר נכונה ואם הוא אינו רעב או עייף. הרימו את תינוקכם, שאו אותו על הידיים והעניקו לו את מלוא תשומת הלב. אם ממלאים את כל אלה והתינוק עדיין בוכה, חשוב לנסות לאפיין את הבכי: האם הוא בשעות קבועות? בעיקר אחה"צ ובערב? האם הוא מאופיין בסימנים נוספים כמו פנים סמוקות, כיווץ אגרופים או אי שקט ותזוזות הרגליים לכיוון הבטן וללא קשר לרעב? – יתכן ואלו גזים/ קוליק המאופיין באי שקט והתקפי בכי ממושכים. תופעה נורמלית אך גורמת ללא מעט אי שקט ותסכול אצל ההורים ותינוקם.

במקרה שהבכי מופיע אחרי כל ארוחה, וכן אם יש תופעות נוספות כמו פריחה, הקאות, כאבי בטן או פליטות – חשוב לפנות לבירור אצל רופאך לשלול אלרגיה/רפלוקס. כמובן אם הבכי שונה ולא אופייני למזג תינוק בדרך כלל ו/או יש תופעות נוספות כמו חום או הקאות – יש לגשת לרופא.

גזים

בחודשי החיים הראשונים מערכת העיכול מתפתחת, תקופה שלעיתים מלווה בכאבי בטן, גזים/קוליק ואי נוחות בטנית.

כיצד נסייע להם?

  • החזיקו את תינוקכם בתנוחת ערסול, העניקו לו חום ותשומת לב (זה אינו 'פינוק יתר'!) ונסו לגרום לו לבכות פחות. הבכי עלול להחמיר את הקוליק בגלל בליעת אויר ויצירת גזים במערכת העיכול.
  • ניתן להחזיק את התינוק כשבטנו מונחת על זרועותיכם, רגליו וידיו משתלשלות כלפי מטה ולעסות את גבו: המגע עשוי להרגיע. לעתים המוצץ יכול לעזור.
  • אל תמהרו להאכיל את התינוק בזמן הבכי, אם זה לא זמן הארוחה. ריבוי מזון במערכת העיכול יכול להחריף את הקוליק.
  • אמבט חמים, עיסוי עדין של הבטן בתנועות מעגליות עם כיוון השעון בעוד התינוק שוכב על גבו או עיסוי בכפות הרגליים יכולים לעזור.
  • עד כה אין הוכחות חד משמעיות בספרות הרפואית לאפקטיביות של התכשירים הנפוצים להרגעת קוליק או לסוגי תה צמחים למיניהם, אותם לא מומלץ לתת לתינוקות כה צעירים. יתכן ופרוביוטיקה יכולה לעזור. התיעצו עם רופא הילדים.

נסו להכיל את התקופה המאתגרת בסבלנות ורוגע עד כמה שניתן וכך גם תינוקכם יחוש תחושת ביטחון ורוגע. חשוב לזכור שהמצב הוא זמני ותקופה זו תסתיים כשהתינוק יגיע לגיל 3-4 חודשים.

פליטות

פליטות הן תופעה שכיחה בקרב תינוקות בחודשי החיים הראשונים וגם תינוקות אשר פולטים מספר פעמים ביום הינם בריאים ומתפתחים היטב. לרוב תופעה זו חולפת לאחר מספר חודשים כאשר התינוק גדל ומחזיק את עצמו יציב ומתחיל לאכול מזון מוצק. גם כאן חשובה ערנותכם. במידה וכמות הפליטות מוגברת, הילד אינו עולה במשקל, נמצא באי שקט תמידי או שיש חשש להקאה – יש להיוועץ עם הרופא על מנת להתאים טיפול.

כיצד נקל על התינוק?

  • האכילו את התינוק בתנוחה אנכית ככל שניתן.
  • דאגו שישחרר אויר (גרפס) לאחר הארוחה – ישנם תינוקות שיצטרכו הפוגה תוך כדי ארוחה, הוצאת אויר והמשכת הארוחה.
  • אל תשכיבו אותו לאחר הארוחה אלא בזווית של 30 מעלות או לחילופין החזיקו אותו זקוף במנשא/על הידיים.
  • השתדלו להימנע מפעילות ישר אחרי האכלה.
  • לניזונים מבקבוק מומלצת האכלה במנות קטנות ובתדירות גבוהה. יש להימנע מהאכלת יתר, לא כל בכי מעיד על רעב. כאשר הזנה טבעית אינה מתאפשרת ניתן לשלב תרכובת מזון לתינוק המיועדת לתינוקות פולטים כדוגמת מטרנה AR.

 



0 תגובות